Assistansanordnare - Vad är viktigt att tänka på?

Att välja assistansanordnare

Det är mycket att tänka på i valet av assistansanordnare. Vi har delat upp det i två delar som vi tycker är viktiga. I första delen handlar det om att kontrollera att assistansbolaget är seriöst bedriver assistans enligt gällande lagar och regler. När du vet att assistansbolaget är seriöst är det saker som du bör ta redan på om assistansbolaget för att skapa dig en uppfattning om ni kommer att kunna fungera bra ihop och den informationen har vi lagt under del två.

Assistansanordnaren tar på sig hela arbetsgivaransvaret, vilket innebär allt från att rekrytera assistenter och administrera löner, skatter och avgifter, till att säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö för assistenterna. Dessutom sköter de rapporteringen till Försäkringskassan och Skatteverket. Du kan välja mellan tre typer av anordnare: kommunala organisationer, privata företag eller brukarkooperativ, var och en med sin unika styrka och specialisering för att möta dina behov.

Vanliga frågor

Frågor och svar om assistansanordning


1. Kontrollera att det är en seriös assistansanordnare

Hur ska en assistansanordnare vara?

Många anordnare är bra men det är viktigt att kontrollera vissa saker så att du undviker risken att anlita en oseriös assistansanordnare. Att anlita en oseriös anordnare kan riskera både att assistansen utförs på ett bristfälligt sätt, kanske så allvarligt att den assistansberättigade utsätts för risker eller missförhållanden. En risk är också att den assistansberättigade utnyttjas i brottsligt syfte.

En oseriös assistansanordnare kanske till exempel:

  • Inte följer de lagar och regler som gäller när man anordnar assistans.
  • Inte bedriver verksamhet med god kvalitet för assistansanvändaren.
  • Använder assistansen som ett verktyg för att begå ekonomisk brottslighet.

När du väljer att anlita ett företa för att anordna assistansen blir det din assistansanordnare. Det innebär att företaget får två ansvarsområden, dels som assistansanordnare, att ansvara för att du får en trygg och säker assistans på det sätt du önskar och dels som arbetsgivare med arbetsgivaransvaret.

Assistansanordnare

Företaget har ansvar för att den assistansberättigade får sin assistans utifrån beslutet. Assistansen ska ske tryggt och säkert utifrån dina önskemål. Det är två delar i detta uppdrag/ansvar. Dels själva utförande av assistansen, det assistenterna hjälper dig med, dokumentation och administrativt arbete kopplat till det dagliga arbetet. Sedan är assistansbolaget även ansvarig för det som sker längre ifrån dig och som du inte märker av i ditt dagliga liv. Detta arbete ofta av områdescheferna och stödfunktionerna på företagets kontor. Det kan vara utbildningar, rekryteringar, hantering av ekonomin kopplat till assistansen. Mycket resurser läggs på att säkra att din assistans bedrivs säkert
utifrån gällande lagstiftning med en hög grad av kvalitet.

Arbetsgivare

Det är företaget som har ansvaret för de som arbetar i verksamheten. Det innebär bland annat att det är företaget som säkerställer att assistenterna får lön och pension, att arbetsgivaravgifterna betalas in och att assistenterna har försäkring som täcker om de skadas i arbetet eller om de råkar ha sönder något i ditt hem.

Hur vet man då om en assistansanordnare är seriöst?

Några av de saker du kan kontrollera som är tecken på att det rör sig om en seriös
assistansanordnare:

  • Tillstånd från IVO
  • Utbetalningen av assistansersättningen går till assistansanordnaren
  • Det är assistansanordnaren som är arbetsgivare för assistenterna och som betalar ut derasnlöner
  • Det är samma personer som företräder verksamheten som står på tillståndsbevis och andra handlingar.
  • Företaget är medlem i en arbetsgivarorganisation
  • Anställda i företaget har kollektivavtal
  • Verksamheten har bedrivits länge av samma person
  • Assistansanordnaren har en auktoriserad/godkänd revisor
  • Assistansanordnaren har inga återkommande betalningsanmärkningar eller betydande skulder
  • Assistansanordnaren erbjuder inte förmåner såsom semesterbostäder eller pengar om du väljer dem som anordnare
  • Företagets hemsida är uppdaterad och har riktiga uppgifter
  • Företagets hemsida har kontaktuppgifter till ansvariga på företaget
  • Assistansanordnaren tillhandahåller utbildningar till alla anställda

Var kan jag vända mig om jag behöver hjälp att välja assistansanordnare?

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor eller vill ha hjälp i valet.
Vill du vända dig till en oberoende part som inte är anlitade av andra bolag eller har ett vinstintresse så rekommenderar vi Ifa (intressegruppen för assistansberättigade) som har er assistansberättigade i fokus. Ifa har också tagit fram en komplett guide vad du som assistansberättigad eller anhörig ska titta på när du väljer assistansbolag, de beskriver också hur du går till väga för att kontrollera dessa saker.

Klicka här för att komma till Ifas hemsida.

Varför ska jag välja Carelli som assistansanordnare?

Vi är ett flexibelt och personligt assistansbolag, vi finns i stora delar av Sverige och med vår kunskap och erfarenhet bedriver vi en riktigt bra assistans. Carelli Assistans uppfyller alla krav som Ifa ställer på en seriös assistansanordare. Det gör att vi står för en assistans med god kvalité som följer de regler och lagar som finns. Förutom detta så behöver du som assistansberättigad även känna dig trygg och trivas med din områdeschef. För att det ska
vara möjligt har våra områdeschefer tät kontakt med sina assistansberättigade och deras anhöriga. På så sätt kan assistansen formas så som du vill ha den samtidigt som vi står för att lagar och regler följs. Som arbetsgivare är vi måna om våra medarbetare, vi är anslutna till kollektivavtal och arbetar aktivt för att våra medarbetare, dina assistenter ska ha ett hållbart arbetsliv.

0770-17 60 30

info@carelli.se

2. Ta reda på hur assistansanordnaren arbetar och fungerar

Förutom att kontrollera att assistansanordnaren är seriös är det också viktigt att du får en uppfattning om det är ett företag som passar dig. Vi har valt ut tre viktiga områden som vi anser är extra viktigt att du frågar assistansanordnaren om. Vi vill också rekommendera dig att läsa på assistansanordnarens hemsida där du kan få mycket information.

Vilken bakgrund och vilka värderingar som assistansanordnaren har

Genom att fråga assistansanordnaren om vad deras vision och värderingar är får du en uppfattning om vad det är för företag. Det kan hjälpa dig att bedöma om du och assistansanordnaren kommer att kunna fungera ihop. Exempelvis för oss på Carelli Assistans är det viktigt att våra kunder känner trygghet och får en personlig assistans som passar var och en. Vi är också väldigt noga med att assistansen ska utföras tryggt och säkert och följa de beslut, direktiv och lagar som finns. Så fråga företagen hur de tänker!

Hur flexibel assistansanordnaren är och hur ser dina möjligheter ut att få påverka och besluta kring din assistans

Hur mycket du som kund vill vara med och påverka och besluta ser olika ut från person till person så detta är viktigt att prata om innan ni tecknar avtal så att ni har klargjort förväntningarna. Alla assistansanordnare ska systematiskt planera och följa upp din assistans tillsammans med dig. På vilket sätt detta ska ske kan ni tillsammans göra upp. Hur delaktig vill du vara i rekrytering och schemaläggning, hur delaktig vill du vara i samordningen runt din assistans och hur vill du att kommunikationen mellan dig och assistansbolaget ska se ut? Hos oss har några av våra kunder valt att vara mer delaktiga från början av ett samarbete och sedan släppt mer till oss som assistansanordnare i takt med att de blivit tryggare och vi lärt känna varandra. Allt blir personligt.

Vilken kompetens medarbetarna har

Ta reda på vilken kompetens assistansanordnarens medarbetare har, på så sätt får du veta hur erfarna och kunniga personerna som kommer att ha hand om din assistans är. Ta reda på kompetensen både hos den chef som kommer att ansvara för din assistans men också på de personer som arbetar på kontoret eftersom även de kan påverka kvalitén på din assistans. Hos oss på Carelli har alla medarbetare den kompetens de behöver för att utföra sitt arbete. Är de nya i rollen så kommer de att få gå utbildningar och få den introduktion de behöver för att kunna allt i sitt arbete. Eftersom vi arbetar för människor i en föränderlig bransch så ser vi oss aldrig fullärda utan det finns mycket kvar att lära, dels lär vi oss genom nya erfarenheter men också i mötena med våra kunder, deras anhöriga och andra samarbetspartners.

Genom att ställa frågor och vara nyfiken kommer du att få en bättre uppfattning om assistansanordnaren innan ni skrivit avtal. Men skulle du efter att du valt anordnare, ni skrivit avtal och ni börjat samarbeta upptäcka att ni inte alls fungerar ihop så har du alltid möjlighet att säga upp avtalet. Det viktigaste är alltid att du är trygg och nöjd med din assistans. Vi på Carelli kommer alltid hjälpa och stötta i de beslut du fattar.

Om du vill veta mer om Personlig Assistans eller få hjälp med din ansökan är du välkommen att kontakta oss på:

0770-17 60 30

info@carelli.se
Eller via vårt kontaktformulär.

För att läsa mer om Personlig assistans gå in på följande sidor: