Rullstolsramp

Säkerhetskultur

Carelli AdminUncategorized

Säkerhetskultur för oss på Carelli

Enligt arbetsmiljöverket definieras säkerhetskultur som de gemensamma attityder, värderingar och
uppfattningar som alla anställda har om förhållandet till säkerhet och arbetsmiljö. Säkerhetskulturen
har stor betydelse för hur man arbetar. Det som kännetecknar en god säkerhetskultur på en
arbetsplats är att ledningen prioriterar och hanterar säkerhetsfrågor på alla nivåer i verksamheten
och att de är en del av ”kulturen”. (Arbetsmiljöverket 2022)

Som arbetsgivare inom personlig assistans, en bransch som bland annat innebär lyft, förflyttningar,
svåra arbetsställningar, ensamarbete etc så är en levande säkerhetskultur en nödvändighet för att
våra medarbetare ska ha ett hållbart arbetsliv. Förutom att alla medarbetare ska vara säkra på sina
arbeten så vill vi också ge våra kunder, våra assistansberättigade, en trygg, säker och kvalitativ
assistans. Dessa två perspektiv förutsätter att vi har en levande säkerhetskultur i alla våra led.

För oss innebär det:
Att ha ett arbetssätt för att identifiera risker och skador
Att aktivt arbeta för att minimera risker och skador
Att det finns ett tillåtande arbetsklimat där alla medarbetare enkelt kan rapportera, diskutera och
ställa frågor om säkerhet
Att vi uppmuntrar alla medarbetare att synliggöra risker och fel
Att vi aldrig skuldbelägger enskilda medarbetare utan ser orsaker på organisatorisk nivå
Att vi lär oss av alla misstag och negativa händelser som skett

Säkerhetskulturen inom Carelli assistans

För att behålla den höga kvalitén inom Carelli arbetar vi med ständiga förbättringar av verksamheten.
Vårt mål är att alla avvikelser, tillbud och arbetsskador ska rapporteras direkt de inträffar för att på så
sätt förhindra att allvarligare händelser sker. Vi är allas vår arbetsmiljö och alla har ett ansvar för att
påtala och bidra till en bra arbetsmiljö, både fysisk och psykisk. Alla medarbetare har också ett ansvar
i att skapa en säker arbetsplats och en säker assistans för våra kunder. Vår VD Anneli beskriver att

Personlig assistans är människor som arbetar med människor, vi vet att många arbetsmoment innebär en risk för att en assistent ska skada sig eller riskera att skada sig. Det är viktigt att det ute på varje arbetsplats finns en handlingsplan för hur insatserna ska genomföras säkert för assistenterna. Eftersom det är just människor vi arbetar med ändras också arbetsmiljön konstant och det gör att vi hela tiden måste vara på tårna och våga se och prata om de brister och risker som finns på arbetsplatserna och i verksamheten. Vårt fokus måste alltid vara att bedriva en sådan verksamhet där inge ska bli skadad i sitt arbete.”

Medan en av våra medarbetare beskriver det som:

Säkerhetskulturen är inget som bara finns där, utan det är något som vi hela tiden får påminna varandra om. Vi assistenter är så måna om att ge våra kunder deras assistans att vi lätt glömmer, förminskar eller förbiser vilka risker exempelvis en förflyttning mellan rullstol och säng kan vara för mig som assistent”.

Några av de saker som görs i ledningsgrupp och ute i arbetsgrupperna förutom att vi erbjuder utbildningar inom ergonomi och förflyttningar samt i förhållningssätt kring personlig assistans så har varje arbetsgrupp arbetsplatsträffar var sjätte vecka där de pratar om avvikelser och uppkommer någon risk så göra en risk och handlingsplan.

Vi har ett enhetligt och användarvänligt verksamhetssystem där alla avvikelser, tillbud och arbetsskador rapporteras in, det går direkt ut ett meddelande till områdeschef som åtgärdar och följer upp. Kvalitetsavdelningen får också en notis om det som inträffat och kan både följa upp och stötta områdescheferna så att åtgärderna är tillräckliga. Kvalitetsavdelningen sammanställer också samtliga inkomna avviker, tillbud och arbetsskador varje månad för att övergripande analysera och upptäcka risker eller brister som är återkommande eller särskilt allvarliga. Det är sedan detta underlag som ligger till grund för revideringar eller skapande av rutiner, utbildningar eller andra former av informationsflöde ut till verksamheten.

Vi utbildar alla medarbetare till att det är positivt att rapportera brister och avvikelser och att en
person som gör ”fel” aldrig ska skuldbeläggas utan utgångspunkten är att bristerna ligger i organisationen. Vi strävar efter att alla medarbetarna ska så goda förutsättningar att det inte ska gå
att göra fel, skulle det ändå ske en avvikelse så är det ett tecken på att vi behöver förbättra eller
förändra något i verksamheten.

Varje år görs arbetsmiljörond ute på varje arbetsplats där en del är att uppmärksamma och skapa
dialog om vilka riskerna är och vad som kan göras för att minska eller ta bort dem. Vi vill att alla våra
medarbetare hela tiden har sin säkerhet i fokus när de utför sina arbetsuppgifter och uppstår det en
situation där säkerheten äventyras vill vi att medarbetarna känner sig trygga med att prata med chef
om detta och rapportera händelsen så att vi kan förbättra arbetsmiljön.