”På Carelli assistans är vårt främsta mål att erbjuda personlig assistans av högsta kvalitet.
Våra kunder ska alltid känna sig trygga med den assistans vi erbjuder och veta att vi finns här
för att stötta dem i varje steg på vägen. Vi tror starkt på individens rätt till självbestämmande
och inflytande över sin egen vardag. Genom att ha en nära och lyhörd dialog med våra
kunder, kan vi skräddarsy assistansen så att den möter varje enskilds specifika behov och
önskemål.”
– Anneli Åström, VD

Individuellt anpassad assistans
Varje kunds assistans är unik. Genom att ha nära och regelbunden kontakt med våra kunder
kan vi kontinuerligt anpassa och förbättra assistansen. Vi arbetar med IBIC (individens behov
i centrum), som är ett gemensamt arbetssätt för att kunna ge stöd till den som har personlig
assistans, och vad som är viktigt för hen i assistansen.
I varje assistans samarbetar områdeschefen med kund och assistenter, för att kunna utföra
assistansen på det sätt som kunden önskar, samtidigt som aktuella lagar följs. I de flesta
assistanser har vi också funktionen arbetsledare, som arbetar med bland annat bemanning.
Assistenter, arbetsledare och områdeschef arbetar för att varje kund ska ha det inflytande som
hen vill, på det sätt hen vill i sin egen assistans.
Kommunikation
Vi tror på öppen och transparent kommunikation, vilket skapar en trygg och tillförlitlig
relation mellan oss och våra kunder. Genom att vara tillgängliga och lyhörda kan vi snabbt
hantera eventuella frågor och behov som uppstår. Carelli har en platt organisation, och våra
kunder kan nå såväl VD som ekonomichef direkt, om så önskas.
Trygghet genom assistenterna
Carelli assistans värnar om LSS och den enskildes rätt till medbestämmande, integritet och
inflytande. Kunden har därmed rätt att välja vilka assistenter som utför assistansen. Målet är
att varje kund ska ha assistenter som de har förtroende för och trivs med.
Våra kunder ska känna sig trygga med den kompetens som våra assistenter har. Assistenter
som har rätt kompetens, känner sig tryggare i sitt arbete. Alla personliga assistenter får gå
obligatoriska utbildningar, om bland annat rollen som assistent, basala hygienrutiner,
ergonomi och förflyttningar.
Våra områdeschefer jobbar proaktivt med arbetsmiljön för våra assistenter, målet är att våra
assistenter ska trivas på jobbet. Genom att jobba för att ha assistenter som trivs på arbetet,
finns utrymme för att alltid ha kunden i fokus samt att vilja stanna kvar hos sin arbetsgivare.
Trygghet genom strukturerad uppföljning och egenkontroller
Dialog med våra kunder för att följa upp assistansen är en nyckelfaktor i att säkerställa att
assistansen blir utifrån det sätt kunden vill ha det. Områdescheferna besöker våra kunder
minst varannan månad. I de fall där kunden önskar har områdeschefen mer kontakt. Årligen
görs en kvalitetsundersökning, där kunderna ombeds svara på hur hen upplever sin assistans,
exempelvis kring upplevd trygghet. Genomförandeplanen följs upp tillsammans med kund två
gånger per år, för att säkerställa att insatserna är rätt beskrivna utifrån beslut och hur kunden
önskar det.
Övergripande jobbar Carellis kvalitetsavdelning med att systematiskt arbeta med kvalitén,
genom egenkontroller och förbättringar av interna processer och rutiner. Kvalitetsavdelningen
håller också regelbundet utbildningar för områdescheferna, i till exempel social
dokumentation.