Personlig assistans
i Vallentuna
Carelli assistans är Vallentuna kommuns utförare av den personliga assistansen. Det innebär att om en person som har beslut om personlig assistans väljer kommunen att utföra sin assistans så är det Carelli som utför den.
Insatsen personlig assistans syftar till att ge stöd och hjälp med grundläggande behov för vissa personer med funktionsnedsättning. Assistansen ska underlätta vardagen och främja ett meningsfullt liv på lika villkor. De assistansberättigade, våra kunder är alltid delaktiga i planeringen och genomförandet och insatsen utformas individuellt utifrån kundens beslut och önskemål.
Oavsett om man som kund kommer till oss via kommunens upphandling eller skriver avtal direkt med oss får en assistans som håller hög kvalité och som följer regler och lagar. Vi är stolta att kunna säga att vår verksamhet är kvalitetssäkrad. Det är i samverkan med våra upphandlade kommuner som vår assistans blir ännu bättre och säkrare.
Tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer om hur vi arbetar med personlig assistans i och runt Vallentuna och hur assistansen skulle kunna se ut för dig. Vi är här för att skapa möjligheter och stödja sig som kund att få leva ditt liv så som du önskar.
Om vårt
assistansbolag
Vi är ett assistanföretag som verkligen brinner för vårt arbete. För oss är det viktigt att våra kunder känner trygghet och får en personlig assistans som passar var och en.
Det är en av anledningen till att vi som assistansbolag alltid strävar efter nära relationer och ett personligt bemötande, så att vi verkligen får möjligheten att lära känna kunderna. Med vårt engagemang, tillgänglighet och lyhördhet vill vi skapa den absolut bästa personliga assistansen. Vi erbjuder personlig assistans i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Västerås, Skåne och stora delar av övriga Sverige.
Uppföljning
Räkna med att vi ofta hör av oss till dig för att få veta hur allt fungerar hos er och om du är nöjd med din personliga assistans. Berätta gärna om det finns något mer vi kan göra och framför allt, hur din assistans kan bli ännu bättre?
Kundnöjdhet
Vårt motto är personlig kontakt
Assistans på uppdrag av kommunen
En kommun kan välja att bedriva insatsen personlig assistans i egen regi. Kommunen kan också välja att upphandla en privat aktör för att utföra assistansen åt kommunen. Det innebär att de assistansberättigade som valt kommunen som sin utförare av assistansen kommer att få insatsen utförd av en privat utförare. Ibland säger man att en kommun valt att lägga ut den personliga assistansen på entreprenad.
När en kommun väljer att upphandla en privat utförare följs det av en regelstyrd process som är lika vid alla upphandlingar och det ställs höga krav på det företag som ska utföra assistansen. Företag får lämna in ett anbud och i detalj redovisa hur verksamheten kan leva upp till de krav som kommunen ställer. Den verksamhet som uppfyller kraven utses av kommunen som utförare och avtal tecknas. Kommunen har kvar ansvaret som huvudman, vilket innebär att kommunen är ytterst ansvarig för att den personliga assistansen utförs korrekt. Avtalen som tecknas är alltid tidsbegränsade och kommunen följer årligen upp att den upphandlade utföraren följer de krav som kommunen har och att verksamheten i övrigt följer de lagar och regler som gäller.
Carelli Assistans är utförare åt flera kommuner i landet. Vi har också kunder (assistansberättigade) som skrivit avtal direkt med oss. De assistansberättigade som har kommunen som utförare och som genom kommunens upphandling får en privat utförare tycker ofta att det ger dem en ökad möjlighet till inflytande, att de får tillgång till specialistkunskap inom området och att alla delarna i verksamheten är specifikt anpassad efter assistansen.
Som utförare av personlig assistans har Carelli Assistans ett stort ansvar, vår assistans ska hålla en god kvalité och följa de lagar och regler som gäller, vi anser att vi genom våra upphandlingar drivs att hela tiden utveckla vår verksamhet till det bättre så att alla våra delar är kvalitetssäkrade. Det vill säga, möjligheterna och utmaningarna som det innebär att vara kommunernas assistansutförare gör oss bättre.
Fakta om personlig
assistans i Vallentuna
Är du under 65 år, har en stor och varaktig funktionsnedsättning och behöver hjälp med grundläggande behov kan du få personlig assistans [1].
Är du under 65 år, har en stor och varaktig funktionsnedsättning och behöver hjälp med grundläggande behov kan du få personlig assistans [1].
I Vallentuna ansöker du om personlig assistans hos Vallentuna stad eller/och hos försäkringskassan. När du har ett beslut om personlig assistans kan du anlita ett assistansbolag. Beslut om personlig assistans innebär egentligen att du har rätt till assistansersättning. Assistansersättning är pengar som utbetalas för att anställa personliga assistenter [2].
Om du vill kan du anställa assistenter själv och assistansersättningen utbetalas i sådant fall direkt till dig [3]. På assistanskolls hemsida kan du också hitta mer info om hur du anordnar din egna assistans.
Närmare 97% av alla väljer dock att anlita en assistansanordnare, kommunen eller ett assistansbolag. Anordnaren erhåller då assistansersättning och har ansvar för din personliga assistans. I Vallentuna finns kommunens assistansutförare, och ett flertal assistansbolag.
Att välja assistansbolag
Du kan själv välja vilket assistansbolag eller assistansanordnare som du vill anlita. Väljer du ett assistansbolag i Vallentuna, så är de skyldiga att ha tillstånd av IVO. Verksamheten ska uppfylla krav på god kvalitet [4]. Det finns mycket att ta hänsyn till när du väljer assistansbolag. Ifa är en organisation som publicerat ev vägledning. De säger till exempel att inte välja ett assistansbolag som tillämpar mer än 3 månaders uppsägningstid [5].