Samverkan mellan kommun och assistansbolag

Carelli AdminNyheter, Uncategorized

 – en förutsättning för att få assistansen att fungera när den personliga assistansen är på entreprenad.

Carelli Assistans har både kunder (assistansberättigade) som skrivit avtal direkt med oss men vi är också utförare för flera kommuner i landet och det är det som detta inlägg kommer att handla om. Som assistansanordnare har vi ett stort ansvar, vår assistans hålla en god kvalité och följa de lagar och regler som gäller, vi anser att vi genom våra upphandlingar drivs att hela tiden utveckla vår verksamhet till det bättre så att alla våra delar är kvalitetssäkrade. Det vill säga, möjligheterna och utmaningarna som det innebär att vara kommunernas assistansutförare gör oss bättre. 

En av de kommuner där vi är upphandlade är Sollefteå, en kommun i Västernorrlands län. Vi har sedan 2020 varit Sollefteå kommuns utförare av den kommunala personliga assistansen. Vi har intervjuat den person från kommunen som var med redan från start för att få ta del av hans erfarenheter och tankar om hur det varit och hur han tycker att det fungerar idag. 

Även om valet av assistansanordnare inte går till lika fritt så som när en kund väljer en anordnare  privat så finns det sådant som kan underlätta i kommunernas process. Därför har vi även i denna intervju passat på att få lite tips och idéer att skicka med till kommuner som står inför beslut att lägga ut sin personliga assistans eller de som tagit beslutet och ska påbörja anbudsarbetet. I slutet av detta nyhetsinlägg har också vår VD fått lägga till sina kommentarer utifrån Carellis perspektiv.


Intervju med Lars Sundequist, Samordnare Personlig Assistans, sakkunnig och ansvarig för den personliga assistansen inom Sollefteå kommun

Berätta om kommunens beslut att lägga kommunens personliga assistans på entreprenad? 

Lars beskriver att det hela började i ledningsgruppen där det pågick diskussioner kring kostnaderna inom kommunen och där den personliga assistansen lyftes. Underlag togs fram och det visade sig vara en möjlighet att sänka kostnaderna genom att lägga den personliga assistansen på entreprenad. Under tiden för diskussionerna fanns det meningsskiljaktigheter kring att lägga ut den personliga assistansen på entreprenad, främst inom politiken. Genom förslaget blev det blev också oroligt bland personalen med denna förändring. 

Det gjordes ett omfattande arbete att samla personalen och göra risk- och konsekvensanalyser. Detta arbete sammanföll samtidigt som kommunen fick ett nytt politiskt styre. Det nya styret var för förslaget och fattade beslut att lägga ut assistansen på entreprenad.  

När väl beslutet tagits beskriver Lars att kommunen påbörjade nästa del, att ta fram ett underlag för upphandlingen. Efter att kommunen lagt ut upphandlingen så lade Carelli ett anbud och som slutligen vann upphandlingen. Lars berättar att dåvarande VD var i Sollefteå och presenterade företaget och tillsammans med Lars lades grunden för det fortsatta samarbetet. Under hela avtalstiden har det vart tät kontakt och Lars träffar representanter från Carelli på avtalsuppföljningar vid fyra tillfällen per år. 

Hur har resonemanget gått sedan dess? 

Lars uppger att det har fungerat bra med Carelli sedan start och i dagsläget är huvuddelen av personalen positiva till Carelli. I samband med senaste kommunvalet väckte oppositionen frågan kring om den personliga assistansen skulle drivas i egen regi. Men majoriteten vann valet och några nya beslut har inte tagits. 

Lars uppger att 2026 är avtalstiden slut, efter 3 + 3 år utan möjlighet till fortsatt förlängning. Sollefteå kommun hoppas att Carelli Assistans skulle vara intresserade om kommunen lägger ut assistansen på nytt.   

Hur följer ni upp att era krav på assistansbolaget följs? 

Lars svarar att han och Carelli bestämde tidigt att det årligen skulle skickas ut kvalitetsundersökningar till alla kunderna i kommunen och att kommunen skulle ta del av resultaten. Enligt Lars har dessa undersökningar visat på goda resultat som blivit bättre varje år och den senaste var riktigt bra. Varje år samlar han ihop resultaten från Carellis kvalitetsundersökning och Carellis medarbetsenkät för att sedan redovisa det för kommunens politiker inom vård och omsorg, de är väldigt intresserade av hur det går.

Lars berättar att kommunen också följer upp hur det går under de avtalsuppföljningar som han har tillsammans med Carelli flera gånger varje år. 

Lars beskriver att hans erfarenhet inom personlig assistans, både vad gäller lagstiftning men också av målgruppen hjälper honom när han ska följa upp hur det går. Han beskriver att han vet vilka svårigheterna är i lagstiftningen och i att vara chef och ledare inom assistansen, och när han jämför med sina erfarenheter så kan han se att Carelli ligger mycket bra till. 

Lars beskriver att kommunen vill att det ska bli bra, det ska vara hållbart över tid och att inget ska hända som ska ställa till det. Han uppger att om man är noggrann så kan man ha ett långbart samarbete. Han menar att de som kommun inte ställer orimliga krav, utan samma som de ställer på sig själva.

Hur ser kontakten och samarbetet ut mellan kommunen och Carelli?

Lars beskriver att han under hela avtalstiden varit kommunens kontaktperson, han beskriver att han är spindeln i nätet för kommunens del och att det underlättat med att det bara finns en väg in. Hans kompetens och erfarenhet gör också att han kan svara på alla de frågor som kommer till honom. 

Lars beskriver i intervjun genomgående vikten av en god samverkan. Han berättar att förutom de fysiska mötena har Lars däremellan kontakt med olika personer på Carelli när det krävs samverkan kring speciella ärenden, han beskriver att han både samverkat med personer som arbetar centralt på Carelli men också lokalt. Över tid har han också haft en del kontakt med Carellis ekonomichef för att få saker att flyta och diskutera olika saker. Under resans gång har både kommun och Carelli förändrat rutinerna vad gäller sjuklönerna för att få till ett bättre flöde. Lars beskriver också att han utbildat berörda personer i Carelli gällande kommunens e-tjänster för att detta ska fungera på bästa möjliga sätt. 

När det gäller den samverkan och det samarbete som finns mellan kommunen och Carelli så säger Lars att han tycker att det fungerar jättebra, han beskriver att även hans chef, Ewa Sundström är nöjd med samarbetet med Carelli. Det fungerar bra åt båda håll och att det i alla situationer gått att hitta lösningar och gemensamma nämnare. 

Lars lägger också till att de goda relationerna med varandra är extra viktigt när inte blir som tänkt, det kan hända saker, och med goda relationer finns det en bra grund att falla tillbaka på. 

Hur tycker du att vår kvalité och vår assistans står sig? 

Som tidigare nämnt så beskriver Lars att han tycker att Carelli har en god kvalitet. Han menar att en del delar är riktigt bra.

Lars får frågan om det finns saker som Sollefteå kommun skulle önska att Carelli arbetade mer med framåt. Han svarar att det inte finns det, utan att Carelli ligger i helt rätt linje och gör rätt saker. Kommunen anser inte heller att de ska lägga sig i verksamhetsfrågorna utan Lars beskriver att de ser det som en tårta där de är med i en del och resten bestämmer Carelli kring.  

Berätta lite om vad du tycker är Carellis styrkor? 

Lars upprepar att Carellis styrkor är samverkan, samarbete, att skapa goda relationer, att Carelli gör detta på olika nivåer från VD, stödfunktioner och lokal områdeschef och gentemot flera delar inom kommunen.

Han lyfter att Carellis höga resultat på kvalitetsundersökningarna och medarbetarenkäterna visar att Carelli gör något bra. I hans roll kan han inte veta anledningen till att både personal och brukare är mycket nöjda men han antar att det handlar om att Carelli skapar goda relationer och är lyhörda. 

Lars berättar att det också är en styrka att endast ha verksamhetsområdet personlig assistans, det innebär att Carelli kan kraftsamla och vara bra på området. Lars jämför att kompetensen och erfarenheten av personlig assistansen kan vara begränsad inom kommunerna och att han inledningsvis var ensam inom kommunen med kunskap om LSS, även om detta ändrats så upplever han att han fortfarande idag är ensam om kompetensen inom personlig assistans. 

Om någon kommun skulle ha funderingar kring att lägga sin personliga assistans på entreprenad, vad finns det för råd och information att ge?  

Lars lyfter nedan några punkter som han vill skicka med till andra kommuner: 

  • Se till att kommunen har skapat ett gott förarbete inför beslut samt genomför en ordentlig risk och konsekvensanalys.
  • Det är viktigt att ta referenser från andra kommuner som visar att det är en seriös assistansanordnare med en ledning som har god erfarenhet av personlig assistans.
  • Assistansanordnarens värdegrund, viktigt för både kunder och personal.
  • Välj en assistansanordnare som visar på stabil ekonomi, risken annars kan vara att företaget måste lägga ner. Då hamnar kommunen i en svår situation där kommunen inte har organisationen kvar och snabbt måste hitta en ny assistansanordnare eller ta tillbaka assistansen i egen regi.
  • Klart att ett företag vill göra en viss vinst men välj en assistansanordnare som ser till de mjuka värdena dvs. kunder och personal. 
  • Utse en samordnare för den personliga assistansen inom kommunen.

Vad är viktigt hos ett assistansbolag?

Om man ska driva assistansen, är det enligt Lars viktigt, oavsett om det är kommunen eller ett externt bolag, att börja med att skapa en god arbetsmiljö som assistenterna arbetar i, både den psykosociala och fysiska arbetsmiljön. Som assistent är det mycket ensamarbete, och det är viktigt att man genom ledarskapet får ihop grupperna. Det utmynnar i att kunderna får en bra vardag, bra stöd och service. Lars trycker på att det är viktigt att man har bra chefer som har en bra människosyn. Om ett företag bara ser till pengar och kräver mer av personalen än vad de får tillbaka så blir det inte bra. Lars arbetar även som coach och beskriver att han i dessa sammanhang ibland kan höra chefer säga att de ”har så dålig personal” men Lars menar att man har den personal man förtjänar. Tar man hand om sin personal kommer man att ha en bra personal. Lars beskriver vidare att alla måste ha en bra värdegrund och bra värderingar medan den personliga assistansen, den kan man lära sig. Utifrån den egna erfarenheten som chef beskriver Lars att det som är lyckosamt är att se personalen, vara lyhörd, att ha kontakt med brukare och kunder (eller företrädare) och att skapa goda relationer. 

Vad är viktigt hos ett assistansbolag som ska företräda/utföra kommunens assistans?

Lars menar att organisationen hos Carelli är viktig, att det inte bara är chefer utan också stödfunktioner, att få till en helhet där alla delarna jacka in i varandra, hjälper varandra. Det krävs för att få till företaget och det är viktigare desto större man blir. 

VD Annelis tankar kring hur Carelli förhåller sig till att vara utförare åt kommunen och hur en god kvalité skapas för den assistansberättigade

Anneli porträtt

Anneli beskriver att när vi som bolag åtar oss att driva den personliga assistansen åt en kommun så är samverkan en av de viktigaste hörnstenarna. Hon menar att Carreli har svarat upp på ett anbud där vi har fått beskriva hur vi ska utföra uppdraget med god kvalitet och vi vill ju så klart ha en dialog med vår uppdragsgivare hur vi tillsammans gör det på bästa sätt för kunden, när det väl blir aktuellt att starta upp ett uppdrag. Det är inte alla gånger allt går smidigt i en uppstart och då är det bra att ha ett tydligt avtal att falla tillbaka på och en god dialog med beställaren. 

Anneli säger att kvalitet för oss är ju så klart den upplevda kvalitén som kunden har men också att vi följer de lagar och regler som finns kring utförandet av personlig assistans. I avtalet med kommunen så beskrivs också kommunens krav på kvalitet vilket även det är en kvalitetssäkring för kunden och medarbetarna.

Tillsammans kan vi göra skillnad för kunden! /Anneli Åström