Assistans kräver kvalitetsarbete och återkoppling

Carelli AdminUncategorized

Med utgångspunkt från Carelli Assistans vision ”Med omsorg om en hållbar och säker framtid för människor” är det viktigt för oss att den assistans vi erbjuder våra kunder, de assistansberättigade, följer de höga kvalitetskrav vi har. Alla våra kunder ska genom assistansen från oss kunna leva sitt liv tryggt och säker på det sätt de själva önskar.

Vikten kring regelbunden dialog kring personlig assistans

För att följa upp och säkerställa detta träffar bland annat våra områdeschefer kunderna regelbundet och har en dialog kring assistansen. En viktig del av vårt systematiska kvalitetsarbete är våra årliga kundundersökningar. Denna skickas ut till alla kunder eller dess företrädare, med frågor kring genomförandet av assistansen, rekrytering, samarbete, delaktighet och kommunikation. Dessa sammanställs av kvalitetsavdelningen på en övergripande nivå, där resultatet analyseras och leder till åtgärder. Vi som assistansanordnare arbetar aktivt för att ständigt förbättra vår assistans och våra kunders åsikter är avgörande i det arbetet.

Nedan följer ett urplock av resultatet från kundundersökningen 2023.

Nöjda kunder

86 % av Carellis kunder uppger att de är nöjd med kvalitén i sin assistans!

Höga betyg på både assistenter och områdeschef

98 % av kunderna upplever att deras assistenter bryr sig om dem.

91 % av kunderna tycker att de får den hjälp de behöver från sina assistenter, 9 % har inte uppgett något svar.

88 % är nöjda med hur samarbetet med ansvarig områdeschef fungerar.

83 % av våra kunder upplever att de är trygga med sina assistenter.

De synpunkter som lämnats är ofta kopplat till en frustration och missnöje kring exempelvis att kunden önskar mer timmar i sin assistans. Detta är ingenting vi direkt kan åtgärda, men vi arbetar aktivt med att ha en dialog med Försäkringskassan och kommunen för att våra kunder ska få sin sak prövad. Det finns också synpunkter kring att det är svårt att hitta personal inom assistansen, vilket också är något som märks i hela assistansbranschen. Våra områdeschefer jobbar aktivt med rekrytering och deltar i olika mässor. Vi strävar också efter att vara en attraktiv arbetsgivare och seriös assistansanordnare för våra kunder, både för assistans för barn och vuxna.