Att som barn ha personlig assistans

adminKundberattelse

Intervju med en förälder till en av våra barnkunder. Föräldern är också anställd av Carelli för att vara barnets personliga assistent. 

Familjen har valt att vara anonyma så bilderna är fiktiva och i texten nämns inga namn eller andra igenkänningsdetaljer. 

Hur har ni valt att lägga upp assistansen för ert barn? Är ni anställda eller har ni andra anställda?
Det är bara familjen som jobbar. Vi vill i dagsläget inte ha någon utifrån då barnet är väldigt trygg med familjen på grund av hens funktionshinder. 

Hur har det sett ut från början? När beviljades barnet assistans? 
För ungefär ett år sedan fick hen assistans. Vi bodde tidigare i en annan kommun som inte informerade om de insatser som fanns att tillgå. När vi flyttade till en annan kommun var det en specialpedagog från habiliteringen som tipsade om just personlig assistans. Vi skickade då ansökan till kommun och Försäkringskassan. Vi fick avslag från Försäkringskassan men kommunen beviljade assistans för barnet. Från det att vi skickade in ansökan tog det ca en månad att få beslutet. 

Hur skiljer sig era liv mot en annan barnfamilj som inte har personlig assistans? 
Det är mycket mer stress i familjen och det påverkar barnet. Nu med assistans så skapar det mindre stress och mindre oro. Detta eftersom familjen kan jobba med barnet istället för att ha andra jobb.
Vi upplever också en minskad stress utifrån att ekonomin blev bättre.

Utmaningar att ha assistans? 
Vi ser inga i dagsläget. 

Vilka möjligheter med assistans? 
Mindre stress och mer tid för barnet. 

Varför är assistansen viktigt för barnet? 
Trygghet, ingen oro och vi har mer tid med barnet. 

Hur såg livet ut innan assistansen beviljade? 
Det var mycket stress och mycket oro. Vi hade inte samma tid med barnet och upplevde att familjen inte hade någon kontroll. 

Har ni haft andra assistansbolag? Vad uppskattar ni med Carelli? 
Vi har inte haft några andra bolag innan utan blev tipsade av handläggare om Carelli. Carelli lever verkligen upp till handläggarens lovord. Samarbetet fungerar utmärkt och vi litar väldigt mycket på Carelli. Carelli har och visar stor förståelse. Områdescheferna förklarar saker väldigt bra och enkelt, vilket undviker missförstånd. Det känns som en stor familj, att vi kan prata med Carelli (områdescheferna) om precis allt. ”Första gången vi kom in på kontoret var jag väldigt chockad över hur enkelt det kändes, det kändes som att komma till sin familj”.