Att behöva andra personer för att kunna leva det självständiga liv man önskar är utmanande. Att vara beroende av andra för att ha goda levnadsvillkor vet vi kan vara påfrestande. Vi vet också hur viktigt det är att som assistansanordnare lyssna in våra kunder, de assistansberättigade, hur just de vill ha det. Vår roll i assistansen kan se väldigt olika ut beroende på hur delaktig och ansvarig en kund vid och kan vara för sin assistans. Vi har kunder som överlåter allt runt assistansen till oss, de önskar inte, eller förmår inte vara delaktiga i vare sig rekrytering eller uppföljningar. Sedan har vi de kunder som vill sköta sin assistans själva med visst stöd från oss, de kunder både rekryterar, bemannar, håller APT själva medan vi är delaktiga och finns med för att säkerställa kvalitén. Detta genom att vägleda så regler och lagar följs. Ofta finns önskemål att få hjälp att ta fram en budget och sedan stötta i uppföljning kring denna. Vanligast är dock att våra kunder vill vara delaktiga inom vissa områden eller delaktiga kring vissa delar.

I samtal med två av våra områdeschefer, Sofie Jeansson och Malin Brasjö kring hur vi på Carelli lyckas anpassa den personliga assistansen att bli unik så beskriver de att allt handlar om kommunikation och ett tydligt uppdrag. En fungerande kommunikation mellan kund och oss samt ett tydligt beslut och uppdrag av Försäkringskassan och/eller kommun. Finns de två delarna på plats så finns det stora möjligheter att anpassa assistansen så som kund vill ha det.
Så beskrivs Individuellt anpassad assistans
Sofie beskriver ett tillfälle när en av våra kunder önskade resa utomlands. Kund och Sofie hade flera möten för att se över möjligheterna och för att göra upp en planering. De ansökte om utökad tid hos kommun, de rekryterade assistenter och utbildade dem inför det lite annorlunda uppdraget. Kundens beslut och behov innebar också en möjlighet att spara in lite assistanstimmar under några veckor innan resan och lägga dem under resan så att det skulle bli tryggt och säkert både för kund och assistent. Men framförallt för att möjliggöra så att kund fick ut så mycket som möjligt av sin utlandsresa.
Malin lyfter att en förutsättning att få till en bra assistans är att assistenterna som arbetar hos kunden har rätt kompetens och att de är trygga i sina roller. Trygga och kompetenta assistenter kommer också att ha förmågan att erbjuda en flexibel och anpassad assistans i vardagen för kunderna. Detta är något som områdescheferna arbetar aktivt med genom stöd, vägledning och utbildning.
Både Sofie och Malin vill även nyansera möjligheterna kring att anpassa assistansen. Vilka anpassningar som går att göra beror alltid på vad som finns beskrivet i beslutet och vad kundens behov är. Alla assistansberättigade har rätten att styra när insatserna som är beslutade ska genomföras och hur de ska genomföras. Som assistansanordnare kan vi inte ändra på besluten, vi kan inte lägga till eller ta bort behov av insatser som är bedömda och beslutade av Försäkringskassan eller kommun. Vårt uppdrag är att tillsammans med kund göra det bästa av det beslut som finns. Skulle kund tycka att beslutet inte stämmer överens med behoven så kan vi hjälpa till att ha en dialog med Försäkringskassan eller kommun om detta och se om det finns möjlighet till att förändra beslutet eller få ett nytt beslut.
Andra exempel som Sofie och Malin nämner kring assistans som de varit med och anpassat för att passa kundens levnadsförhållanden är (namnen i exemplen är påhittade):
Sven har beslut om enkelbemanning, han har beslut om dubbelbemanning för punktinsatser såsom 8 förflyttningar. I beslutet beskrivs det som om dubbelbemanningen är jämt fördelat under dygnet medan Sven vill förflytta sig i samband med att han ska utföra en aktivitet och därför anpassas schemat med dubbelbemanningen så att Sven får rätt hjälp när han själv önskar den.
Sarah har beslut om enkelbemanning med dubbelbemanning vid dusch på kvällen. Sarah vill inte duscha på kvällen som det står i beslutet och föreslår för områdeschef att få duscha mitt på dagen istället. Genom detta kunde områdeschef lägga schemat så att det inte blir så ”mycket spring av människor hemma hos kunden” utan i samband med att assistent slutar så kommer ny assistent tidigare och deras arbetspass överlappar därmed och de tillsammans kan hjälpa kunden vid duschen.
När Ali fick sitt beslut älskade han att gå på gymmet och träna tre gånger i veckan, 2 h per gång. Detta står beskrivet i hans beslut. Ali har råkat ut för en allvarlig muskelbristning och kan inte träna som tidigare. Han vill istället ta dagliga promenader. Kund har i sitt beslut 6 timmar assistans för sin fritidssysselsättning. Att han nu väljer att sprida ut timmarna på veckans alla dagar gör att han kan ta sina promenader inom ramen för sitt beslut. Livsvillkoren är återigen goda och Alis behov av en aktiv fritid är tillgodosedda.
Personlig assistans ska vara ”unikt för kunden”
Sofie och Malin får frågan om varför de tycker det är så viktigt att anpassa assistansen så att den blir unik för kunden. De beskriver då hur viktigt det är att vi som assistansanordnare utgår från grundtanken med LSS, att kunderna ska vara delaktiga och att insatsen ska ge en möjlighet att få leva det liv så som kunden önskar. För att det ska vara möjligt måste assistansen anpassas efter kundens unika behov och önskemål. Sofie beskriver att det är viktigt att kunna ge en assistans som är trygg och kontinuerlig. Bland annat genom en god kontakt med kunden om hens önskemål.
Sofie och Malin nämner ett exempel på en viktig sak som gör stor skillnad i hur trygg och kontinuerlig assistansen blir. Det är en tydlig och effektiv schemaläggning med så lite byten av personal som möjligt under dagarna. Där arbetspassen är så långa som möjligt för att kunden ska få en större flexibilitet under dagarna och inte behöva ta hänsyn till att personal börjar och slutar mitt i deras aktiviteter.
Likaså är det också viktigt att vara medveten om att kunden kan behöva tid för att kunna avgöra hur hen vill ha sin assistans. Kanske behövs flera olika scheman prövas, genomförandeplanen revideras eller kanske samverkan med kommun om kompletterande insatser. Ibland kan det ta upp till sex månader innan allt fallit på plats och assistansen flyter på precis så som kund önskar.
Vi värdesätter flexibilitet!
Carelli är nöjd över att det finns en sådan stor flexibilitet i verksamheten som möjliggör för kundernas delaktighet och självbestämmande. Samtidigt som det också är viktigt att alltid ha med sig vikten av att följa lagar och regler, Carelli går aldrig med på anpassningar eller önskemål som vi bedömer riskerar en försämrad kvalité för kund eller som kan komma att innebära brott mot någon av gällande lagar.
Våra kunder ska alltid känna sig trygga med att vår assistans följer de regler och lagar som finns men att vi inom ramen för dem och de beslut som finns gör allt vi kan för att deras assistans ska ge dem möjligheten till ett gott liv.
Är du nyfiken på att få veta mer om hur din eller någon i anhörigs assistans kan anpassas är du välkommen att ringa oss så berättar vi mer.
0770-17 60 30